Nätverksuttag – TV, bredband och IP-telefoni

I föreningen finns två nätverk för TV, bredband och IP-telefoni.

1 – Ownit och Stokab via fibernätverk.

2 – Tele2, fd Comhem, via koaxialtkabelnätverk.

Saknar din lägenhet indraget fibernätverk …. ”vit låda i hallen” – kontakta och beställ hos:

TMK Kommunkation AB

08 – 522 44 832 (vardagar 8-17)

kundservice@tmkdata.se

OBS! Om ditt nätverk inte fungerar – kontakta i första hand din operatör, inte Borg & Merio!

TV:

Föreningen erbjuder ett grundutbud av TV-kanaler (SVT och TV4) via Tele2 (tidgare ComHem) som alla medlemmar har tillgång till genom de uttag som har tre hål. Kostnaden för detta ingår i avgiften (23 kr/mån och lägenhet).

Den som vill ha ett större TV-utbud kan beställa det genom Ownit, Tele2 (tidigare ComHem) eller genom strömningstjänster (t.ex. Netflix, HBO, Viaplay, Cmore). Denna kostnad får medlemmen betala själv direkt till operatörer.

Bredband (och IP-telefoni):

Föreningen har gemensamt bredband från Ownit som går via Stokabs fibernät. Kapaciteten på bredbandet från Ownit ska vara 1000/1000 Mbit/s. I det gemensamma bredbandsabonnemanget med Ownit ingår även fast telefoniabonnemang (kostnad för samtal står användaren för). Kostnaden för detta ingår i avgiften (33 kr/mån och lägenhet för Stokabs fibernät och 68 kr/mån* och lägenheten för bredband).

Det går även att beställa bredband via Tele2 (tidigare ComHem) egna nät (de särskilda uttagen från ComHem) eller valfri mobiloperatör. Det går inte att beställa ett annat abonnemang genom föreningens fibernät. Denna kostnad får medlemmen betala själv direkt till operatörer.

*Priset är från december 2021. Priset indexuppräknas varje år.

Så här ser ansvarsfördelningen ut för föreningens gemensamma bredband:

* Stokab ansvarar för fibernätet fram till en central i våra fastigheter.

* Ownit ansvarar för funktionen, från centralen, fram till växlarna som är placerade i källarna.

* Föreningen ansvarar för anläggningen från centralerna fram till utrustningen i lägenheternas vita lådor som är placerade i hallen på varje lägenhet – det så kallade fastighetsnätet.

* Medlemmen ansvarar för installationerna i sin lägenhet (den ”vita lådan” och eventuella kablar och uttag i lägenheten).

* Om lägenhetens ”mediautrustning” inte fungerar så ska du felanmäla det till Ownit.

* Om du får besked från operatören att felet inte ligger inom deras ansvarsområde:

Felanmäl till Borg & Merio,

som anlitar en av Ownit, eller Tele2, rekommenderad installatör för att åtgärda felet.

För mer information om övergången från Open universe till Ownit se fliken Gemensamt bredband